Elektrikli araçlar küresel satışlarda hızla ilerliyor

Birmingham Üniversitesi, Londra Ekonomi ve Siyaset Bilimi Okulu, Kaliforniya Üniversitesi San Diego ve İsviçre Bern Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen çalışma, 2005-2022 yılları arasında İngiltere Ulaştırma Bakanlığı’na ait yaklaşık 300 milyon MOT test kaydını analiz etti. Bu kayıtlar, İngiltere yollarındaki araçların uzun vadeli dayanıklılığı hakkında ayrıntılı bilgiler sunarak, farklı motor tiplerinin kullanım sürelerini karşılaştırmayı mümkün kıldı.

Araştırma, bataryalı elektrikli araçların ortalama kullanım ömrünün 18,4 yıla ulaştığını ve bu süreçte yaklaşık 124.000 mil yol kat edebildiğini ortaya koydu. Bu veriler, elektrikli araçların artık benzinli ve dizel otomobillere karşı önemli bir avantaj sağladığını gösteriyor. Ayrıca, bataryalı elektrikli araçların güvenilirlik seviyesinin her yeni üretim yılında yüzde 12 oranında iyileştiği tespit edilirken, bu oran benzinli araçlarda yüzde 6,7 ve dizel araçlarda yüzde 1,9 olarak belirlendi.

Çalışmada, ilk nesil bataryalı elektrikli araçların içten yanmalı motorlu araçlara (ICEV) göre daha az güvenilir olduğu, ancak teknolojik ilerlemeler sayesinde günümüz bataryalı elektrikli araçların daha yoğun kullanıma rağmen benzinli ve dizel araçlarla benzer kullanım ömrüne sahip olduğu tespit edildi.

2025’te küresel elektrikli araç satışlarının 20 milyonu aşması bekleniyor 

Rho Motion araştırma firmasının verilerine göre, 2025 yılında küresel elektrikli araç satışlarının yüzde 18 artarak 20 milyon adedi aşması bekleniyor. Bu büyümeye, Çin’in liderlik ettiği pazar dinamikleri, Avrupa Birliği’nin sıkı emisyon standartları ve Kuzey Amerika’daki düzenleyici değişiklikler yön veriyor.

Verilere göre, Çin, 2025 yılında 12,9 milyon elektrikli araç satışıyla sektörün öncüsü olmaya devam edecek. Ülkenin bu alandaki üstünlüğü, üreticilerin Brezilya ve Macaristan gibi yeni pazarlara açılmasıyla daha da pekişiyor. Avrupa’da ise yeni emisyon standartlarının devreye girmesiyle pazarın yüzde 15 büyüyerek 3,5 milyon adede ulaşması bekleniyor. Ancak Avrupalı üreticiler, sıkı düzenlemelere uyum sağlayamazlarsa 10 milyar avroya kadar para cezası riskiyle karşı karşıya kalabilirler. Bu nedenle, birçok marka daha küçük ve uygun fiyatlı elektrikli araç modellerine yöneliyor.

ABD ve Kanada’da da elektrikli araç pazarının yüzde 16 büyümesi ve 2,1 milyon satış rakamına ulaşması bekleniyor. Ancak ABD’de Trump yönetimi altında olası politika değişiklikleri pazar dinamiklerini etkileyebilir.

Uzun ömürlü ve güvenilir olarak değerlendiriliyor

Birmingham Üniversitesi’nin araştırması, bataryalı elektrikli araçların uzun ömürlü ve güvenilir bir ulaşım alternatifi haline geldiğini vurgularken, bu gelişmenin hem tüketiciler hem de politika yapıcılar için önemli sonuçları olduğuna dikkat çekiyor. Elektrikli araç almayı düşünen kullanıcılar için araştırma, dayanıklılık konusunda güvenilir veriler sunarken, yetkililere de bataryalı elektrikli araçların kullanımını teşvik eden politikalar geliştirme konusunda yol gösteriyor.

Çalışma ayrıca, bataryalı elektrikli araçların benimsenmesini hızlandırmak için teknolojik yeniliklerin önemine vurgu yaparken, elektrikli araçların kullanım ömürleri sona erdiğinde geri dönüşüm süreçlerinin etkin yönetilmesi gerektiğini de ortaya koyuyor. Bu kapsamda, sürdürülebilir mobiliteye geçişin hızlandırılması için hem hükümetlerin hem de otomotiv sektörünün ortak çözümler üretmesi gerektiği belirtiliyor.

Norveç, elektrikli araçlara tam geçiş yapmaya hazırlanıyor

CNBC’in aktarımına göre Norveç, yeni otomobil pazarında benzinli ve dizel araçları tamamen ortadan kaldırmaya hazırlanan ilk ülke olma yolunda ilerliyor. 2023’te elektrikli araçların toplam satış içindeki payı yüzde 88,9’a ulaşırken, 2024’ün başında bu oran yüzde 96’yı geçti. Ülke, 2025 itibarıyla yalnızca “sıfır emisyonlu” otomobillerin satılmasını hedefliyor.

Norveç’in elektrikli araç dönüşümü, içten yanmalı motorlu araçları yasaklamak yerine elektrikli araçlara yönelik uzun vadeli teşviklerle sağlandı. Bu teşvikler arasında KDV muafiyeti, vergi indirimleri ve geniş şarj altyapısı yer alıyor. Ulaştırma Bakan Yardımcısı Cecilie Knibe Kroglund, dönüşümün “yeni normal” haline geldiğini belirterek, ulaşım sektörünün diğer alanlarında da benzer adımlar atılacağını söyledi.

Başa dön tuşu