“ABD’nin denizlerde net sıfır planını reddetmesi iklim hedeflerini tehlikeye atıyor”

ECD verilerine göre deniz taşımacılığı kaynaklı emisyonlar 2021’de 893 milyon tondan 2024’te 974 milyon tona yükseldi. En yüksek payı Çin ve Yunanistan alırken, ABD yüzde 5,6 ile beşinci sırada bulunuyor.

ABD yönetimi, çerçevenin ülkeye ek maliyet getireceğini belirterek karara karşı çıktı ve destekleyen ülkelere misilleme uyarısında bulundu.

Bursa Teknik Üniversitesi’nden Doç. Dr. Levent Bilgili, AA’dan Gülseli Kenarlı’ya yaptığı değerlendirmede, ABD’nin tutumunun iklim hedeflerini ve deniz ekosistemini doğrudan etkileyeceğini söyledi. Bilgili, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 80’inin deniz yoluyla yapıldığına dikkat çekerek, “Denizcilik emisyonlarına dair alınan kararlar küresel ölçekte ticareti, iklim hedeflerini ve çevreyi doğrudan etkiliyor.” dedi.

IMO’nun kabul ettiği çerçeveye göre gemilerin 2030’a kadar operasyonel karbon yoğunluklarını yüzde 21,5, 2035’e kadar ise yakıt sera gazı yoğunluklarını en az yüzde 30 azaltması gerekiyor. 2028’den itibaren bu kurallara uymayan gemiler, ürettikleri her ton sera gazı için 100 ila 380 dolar ödeme yapacak. Elde edilecek fon, gelişmekte olan ülkelerin enerji dönüşümü ve Ar-Ge çalışmalarında kullanılacak.

ABD’nin toplantıya dahi katılmamasının sert bir tepki olarak görüldüğünü belirten Bilgili, Körfez ülkeleri, Rusya ve Venezuela’nın da plana karşı çıktığını, bazı ada devletlerinin ise çekimser kaldığını aktardı.

Bilgili, mevcut belirsizliklere rağmen 2040’lardan itibaren dönüşümün hızlanacağını ve 2050 net sıfır hedefinin gerçekleşme ihtimalinin olduğunu söyledi. Ancak bu sürecin yüksek maliyetler getireceğini, ABD’nin itirazının da taşımacılık maliyetleri ve rekabet kaygılarından kaynaklandığını vurguladı.

Başa dön tuşu