Bu yıl her dört araçtan biri elektrikli olacak

Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), “2024 Elektrikli Araç Görünümü” raporuna göre, 2023 yılında dünya genelinde 17 milyonu aşkın elektrikli araç satıldı ve pazar payı ilk kez yüzde 20’nin üzerine çıktı. Çin, bu alandaki liderliğini pekiştirerek tek başına küresel satışların yarısından fazlasını gerçekleştirdi. Ülkede satılan 11 milyon elektrikli araç, bir önceki yıl tüm dünyada satılan toplam elektrikli araç sayısına denk geldi.

Asya ve Latin Amerika’daki gelişmekte olan pazarlarda satışlar yüzde 60 oranında artarken, ABD’de büyüme yüzde 10 seviyesinde kaldı. Avrupa’da ise destek mekanizmalarının zayıflaması nedeniyle pazar daha durağan bir seyir izledi.

Elektrikli araçların giderek daha ulaşılabilir hale gelmesi, bu alandaki büyümeyi destekleyen en önemli unsurlardan biri. Özellikle Çin’de satılan araçların üçte ikisi, hiçbir devlet teşviği olmadan benzinli araçlardan daha ucuz fiyatlarla alıcı buldu. Ancak birçok ülkede hâlâ geleneksel ve elektrikli araç fiyatları arasında ciddi farklar bulunuyor.

IEA raporuna göre, elektrikli araçların kullanım maliyeti de düşmeye devam ediyor. Avrupa’da, elektrikli bir aracı evde şarj ederek kullanmak, halen geleneksel bir araca kıyasla neredeyse yarı fiyatına mal oluyor. Bu maliyet avantajı, petrol fiyatları varil başına 40 dolara inse bile geçerliliğini koruyor.

2024’ün ilk üç ayında elektrikli araç satışları geçen yıla göre yüzde 35 artış gösterdi. Bu performansın yıl genelinde de devam etmesi, hem üreticilerin hem de politika yapıcıların elektrikli araçlara yönelik yatırımlarını daha da hızlandırmalarına neden olabilir.

IEA Başkanı Fatih Birol, elektrikli araçların otomotiv endüstrisindeki dönüşümün merkezine yerleştiğini vurgularken, “Gelişmekte olan ülkelerdeki ivmeyle birlikte elektrikli araç satışlarında bu yıl önemli bir sıçrama yaşanmasını bekliyoruz. 2030’a gelindiğinde ise satılan her beş araçtan ikisinin elektrikli olacağını öngörüyoruz” dedi. Birol, sektörün bu güçlü büyümesinin enerji güvenliği, iklim hedefleri ve sanayi politikaları açısından da kritik olduğunu belirterek, elektrikli araçların daha uygun fiyatlı hale gelmesinin, hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde dönüşümü hızlandıracağını söyledi.

Başa dön tuşu