Hindistan’da temiz enerjiyle elektrikli araçlarda karbonsuzlaşma hızlanıyor

Yazar: Dr. İlker ŞENGÜLER
Ember’in analizine göre, Hindistan’ın karayolu taşımacılığında elektrifikasyon çalışmaları, politikalar ve tüketicilerin benimsemesiyle ivme kazanıyor. Elektrikli araçların emisyon azaltma düzeylerini en üst seviyeye çıkarmak için, temiz elektriğin artırılması gerekiyor. Şarj ihtiyaçlarının yenilenebilir enerji üretimiyle uyumlu hale getirilmesiyle, elektrikli araçların temiz ve daha esnek bir enerji sisteminin sağlayıcıları haline gelebileceği öngörülüyor.
Hindistan, emisyonları azaltmak ve hava kalitesini iyileştirmek için temel bir strateji olarak elektrikli araçları benimseyerek ulaşım sektörünü hızla dönüştürüyor. Bu gelişme ulusal ve eyalet politikaları ve satın alma teşvikleri sayesinde son yıllarda önemli ölçüde hız kazandı. Bu değişim, Hindistan’ın önümüzdeki on yıllarda karbon yoğunluğunu düşürme ve net sıfır emisyona ulaşma taahhütleriyle örtüşüyor.
Bu inceleme, araç üretimiyle ilgili unsurları hariç tutarak, elektrikli araçların satın alma sonrasına odaklanıyor. Benzinli veya dizel araçlardan elektrikli araçlara geçiş, egzoz emisyonlarını ortadan kaldırır, ancak genel emisyon azaltma faydaları, şarj için kullanılan elektrik kaynağına bağlıdır.
Şu anda, elektrikli araç şarj ihtiyaçlarını karşılayan şebeke elektriğinin yalnızca küçük bir kısmı yenilenebilir enerji kaynaklarından geliyor ve şebekenin emisyon faktörü kilovatsaat başına 727 gram karbondioksit eşdeğeri (gCO2/kWh) seviyesindedir. Ulusal Elektrik Planı (NEP)-14 hedefleri 2032 yılına kadar karşılandığında, Hindistan’ın toplam üretim karışımındaki temiz enerji payı yaklaşık yüzde 50’ye ulaşacak ve şebeke emisyon faktörünün 2032 mali yılına kadar 430 gCO2/kWh’ye düşmesi bekleniyor.
Mevcut elektrik üretim karışımıyla bile, içten yanmalı motorlu araçlardan elektrikli araçlara geçiş, araç kategorileri arasında emisyonları yüzde 33-yüzde 55 oranında azaltabilir. Fosil yakıt bazlı elektrik kaynaklarından temiz elektrik kaynaklarına geçilerek bu emisyonlar daha da azaltılabilir.
Elektrikli araç şarjını yüksek yenilenebilir enerji üretimi dönemleriyle uyumlu hale getirmek için çalışmalar halihazırda devam ediyor. Bazı eyaletler, daha düşük gündüz ücretleri sunarak güneş saatlerinde şarjı teşvik eden günün saati tarifeleri uygulamaya koydu. Bu teşviklerden tam olarak yararlanmak için, gündüzleri daha erişilebilir şarj imkânı sağlamak üzere kamusal şarj altyapısının genişletilmesi elzem olacaktır. Buna paralel olarak, çatı üstü güneş enerjisi sistemlerinin elektrikli araç şarj istasyonlarıyla entegrasyonuna sürekli destek verilmesi ve açık erişim yolları aracılığıyla yenilenebilir enerji tedarikinin etkinleştirilmesi, elektrikli araç şarjında temiz enerji kullanımının derinleştirilmesi açısından kritik öneme sahip olacaktır.